Tillbaka

Julafton i timmar

Julaftonen 2011 började med frukost hemma hos mamma, det blev amerikanska pannkakor med riktig lönnsirap.

En timme senare hämtade jag och elsa lilla Tigger från Orrvägen, vi stannade på statoil och fikade på vägen hem.

12.00 - då packades alla julklappar ner i säckar som skulle antingen till mormor eller morfar.

Elsa valde sina 12 cm höga klackar som hon inte alls kunde gå i och sedan begav vi oss till djursholm.

Vid två satt vi mätta och belåtna vid bordet, några smått drunk efter några klunkar vanlig snaps. Jag var driver.

Sedan var det dags för paketöppning nummer ett.

Någon gång precis innan kalle trodde jag att jag skulle bli miljonär.

När alla paketen var slut och vi ätit upp alla mormor dubbelbröd var det dags att packa ihop och åka iväg till riddarstigen.

Där rimmades det för fullt in i sista stund och jag drack julmust. Guuu so GOTT!

Middagen inleddes med supertunn julskinka. Jag skar den själv.

Sedan var det dags för den legendariska julklappsöppningen nummer två. I år var Niklas uppläsare av rimmen.

En timme senare åt jag mig mätt på knusperkakor, knusperknusper.

En timme efter det var högen av julklappar på golvet (de fick inte plats under granen) fortfarande lika stor...

Vid elva var vi fortfarande igång.

Men när julafton officiellt var över tvingade jag mamma att vi skulle åka hem, framför allt för att jag skulle köra och höll på att somna.
Det var min julafton, allesammans.

Erik

Inte så lik min.